FANDOM

"Mees raudses maskis" (Prantsuse keeles: L'Homme au Masque de Fer, surnud 19. november 1703) oli kuningas Louis XIV valitsemisajal mitmes Prantsusmaa vanglas hoitud tundmatu vang, kelle isik pole kellelegi teada. Prantsusmaa ametlikes paberites on mainitud vaid, et ta vahistati 1669. aastal ning viidi Pigneroli mägikindlusse Prantsuse Kõrg-Alpides. 1681. aastal viidi ta Exiles'i Pigneroli lähedal, sealt 1687. aastal Sainte Marguerite'i saarele Prantsusmaa lõunarannikul, kuhu ta jäi 11 aastaks, kuni saadeti Pariisi, Bastille'sse, kus ta suri 1703. aastal. Pignerolist Exiles'i üleviimisel olevat ta kandnud rauast taotud maski, Bastille'sse sõidutamisel varjas ta nägu must samet. Valitsuse kirjavahetusest vangi eest vastutama pidanud Saint Mars'iga selgub, et tol oli rangelt keelatud kellegagi rääkida või kellelegi kirjutada, vastasel juhul tuli ta koha peal surmata. Peale valvurite on teada vaid kaks inimest, kes teda näha võisid.

Ajaloolastele on kõige arusaamatum, miks vang üldse ellu jäeti, kui ta oli korda saatnud kohutava kuriteo või teadis kuningale või valitsusele ohtlike saladusi. Tõsiasi, et teda ei tapetud, näib viitavat vangi kuninglikule verele. Vangi isiku kohta pole ealeski ainsatki märget leitud; kõik asjaosalised pidid saladust ennenägematult hoolsasti varjama.

Vangi oletatav isik Edit

Kuninga sugulane Edit

Voltaire väitis, et vang oli Anne'i ja Mazarini abieluväline laps ja seega kuningas Louis XIV poolõde/poolvend. Kirjanik Alexandre Dumas kasutab sarnast mõtet oma viimases Kolme Musketäri saaga raamatus, kus kuninga kaksikvenda sunnitakse kandma raudset maski.

Veel on arvatud, et tegu võis olla kuningas Louis XIII ja Anne'i mahasalatud tütrega. Louis XIII peitis ära oma vastsündinud tütre kartuses, et pole suuteline meessoost järglast saama, ning asendas ta õuedaami pojaga, kellest sai Louis XIV. Hiljem olevat Louis XIV või tüdruk täiskasvanuks saades tõelise päritolu avastanud ja kuningas lasi tüdruku vangitorni heita.

Hugh Ross Williamsoni meelest võis vangi näol tegu olla Louis XIV tõelise isaga. Louis XIV sünd oli "ime", mis juhtus pärast seda, kui Louis XIII peaaegu kahekümne aasta vältel oma naisest aina enam võõrdunud oli. See võib näidata, et Louis XIII polnud tõeline isa. Sama teooria järgi võis tegu olla arstiga, kes Louis XIII lahkamisel avastas, et kuningas polnud üldse suutlik lapsi sigitama.

Kindral Edit

1890. aastal sattus prantsuse sõjaajaloolane Louis Gendron peale kodeeritud kirjadele, mille ta andis krüptograafi Etienne Bazeriese kätte. Kolme aasta pärast õnnestus Bazeriesel kirjasid osaliselt lugeda. Üks neist viitas vangile ja nimetas ka tema nime: kindral Vivien de Bulonde. Cuneo piiramisel olevat Bulonde vastase vägesid kartma hakanud ning järelemõtlematult taandunud, jättes nii sõjamoona kui haavatud vaenlastele. Louis XIV olevat sattunud raevu, ning kirja järgi käskinud Bulonde Pigneroli kindlusesse vangi heita ning päevavalgel vaid maskis käia. Kirjas mainitud kuupäevad klapivad originaalsete kuupäevadega raudses maskis mehe kohta.

Tihti on seda ilmselgeks lahenduseks peetud, kuid paljud asjad ei klapi: Bulonde vahistamine oli avalik, sellest räägiti ajalehtedes ning tegelikult vabastati mees juba paari kuu pärast. Samuti on Bulonde surmaaastaks 1709 mitte 1703.[1]

Charles II poeg Edit

James de la Cloche't on peetud Charles II salajaseks pojaks, kes võis olla oma isa ja Prantsusmaa katoliku kohtu vahel vahendajaks. Louis XIV oleks võinud lasta mehe vangistada, kuna too teadis liiga palju Prantsuse- ja Inglismaa vaheliste afääride kohta.

Vangiks on peetud ka Charles II teadaolevalt ebaseaduslikku poega Monmouthi hertsogi (James Crofts, hiljem James Scott). Protsetandina juhtis ta mässu oma katoliiklasest onu James II vastu. Ametlikult hukati Monmouth 1685. aastal, kuid ühe teooria kohaselt ei oleks James II oma nõbu ise hukata lasknud. 1768. aastal teatas kirjanik Saint-Foix, et hertsogi asemel hukati teine vang ning hertsogist endast sai "Mees raudses maskis", kuna Louis XIV oli valmis abistama kaaskatoliiklast, kes ei tahtnud oma sugulast hukata.

Viited Edit

  1. The Man Behind the Iron Mask, John Noone, 1988

Also on FANDOM

Random Wiki