FANDOM

Kreeka ajalugu tunneb antiikajast alates lugematul hulgas väiksemaid jumalusi ja muid üleloomulikke olendeid. Peamised, kellesse hellenid uskusid, olid aga 12 Olümpose mäel elavat jumalat.

Zeus – peajumal. Taevajumal, kes kontrollis kõue, välku ja vihma.

Hera – jumalannadest ülim, Zeusi õde ja abikaasa, kes nagu andmaks tunnistust sellest, millesse kreeklased uskusid, oli abielu- ja sünnitusjumalanna. Kui arvestada pingutustega, mida jumalanna tegi oma abielu säilitamiseks (kõikvõimalikud lood tema vihast Zeusi armukeste vastu), siis on arusaadav, et kreeklased teda austasid ning võrdsustasid abieluga.

Hestia - Zeusi lemmikõde, kodukoldejumalanna, keda kujutati noore loori kandva naisena. Kreeklased uskusid, et Hestia viibib alati koduse tulekolde juures, seepärast kandsid kreeka neiud ka tule eest hoolt. Hestiale toodi toidu- ja joogiohvreid.

Aphrodite – tema näol on tegemist isikustatud ilu ning armastusega, ka suguihaga.

Apollon – armastatud jumalus. Isikustatud muusika, ennustamine ning vibulaskmine, viimane oli vanadele kreeklastele eluliselt oluline, nii sõdades kui jahil. Lisaks kontrollis Apollon muusasid, kes omakorda esindasid kauneid kunste. Ta oli nägus, igavesti noor, väljendile „ ilus nagu noor jumal“ on aluse pannud justnimelt müüdid sellest jumalast. Gerold Dommermuth-Dudrich kirjutab temast vägagi ülevaatlikult ning põhjapanevalt järgmist: „ Ta ei ole enam ``nooruk`` ja ei ole veel päris mees, tal on väga hea välimus, atleetlik kehaehitus, ta on sportlik, tervisest pakatav, iseteadlik, osavõtmatu, intensiivse ja pisut arrogantse silmavaatega. Tippsportlane. Loorberitega pärjatud võitjatüüp. Tegelane, kes võib armastada, aga ka vihata. Tema vaenlane ei tahaks keegi olla. Tema naeratus laseb aimata, et ta võib olla julm. Teiselt poolt on ta kiindunud muusadesse ning on suurepärane muusik. Ja veel: talle pole võimalik puru silma ajada. Ta näeb sind südamepõhjani läbi“ (2004:50). Põhimõtteliselt on tegemist täiuseni viimistletud lääne meheideaaliga, mis on isikustatud ning jumalana saanud nimeks Apollon.

Ares – sõjajumal, kes tundis mõnu tapmisest ning enda põhjustatud hävingust. Kuna konfliktid erinevate sugukondade, aga ka linnriikide ning rahvuste vahel ei olnud tol ajal harv nähtus, on arusaadav, miks Ares kuulus peamiste jumaluste hulka.

Artemis – neitsilik jahijumalanna, keda vahel seostati ka Kuuga. Apolloni kaksikõena nautis ta tantsimist ja laulmist.

Athena – neitsilik tarkuse- ja reeglitega sõja jumalanna. Ta oli ka hariduse ja kunsti patroon. Athena oli Ateena linna kaitsja.

Demeter – taimekasvu– ja viljakusjumalanna, kelle poole pöörduti, et saada head viljasaaki.

Hades – allmaailma jumal. Isikustatud teispoolsus, mis aitas inimestel leppida surmaga, selgitas, mis juhtub peale surma. Tõsi, hadest seostatakse eeskätt põrguga, kuid Hadese valitsemisala on ka Elysioni väljad ehk hellenite arusaam paradiisist.

Hermes – jumalate käskjalg, teekäijate, kelmide jumal. Väidetavalt mõtles tema välja kreeka keele ja on seetõttu ka kirjutajate patroon. Tal olid võluvõimed ning ta oli suurepärane läbirääkija. Kuna ühest asupaigast teise rändamiseks pidi enamasti liikuma jalgsi, siis on arusaadav, et teekäijatel ning ka sõnumitoojatel (kelle kaitsja Hermes oli) oma jumalus oli.

Poseidon – merejumal, ajaloos on kreeklased tuntud meresõitjad, see põhjendab ka merejumala olemasolu, kelle poole pöörduda hea õnne tagamiseks.

Lisaks neile olid olulised/tuntumad veel Eros ehk erootilise armastuse jumal ning Dionysos ehk veini- ekstaasi- ja taimekasvujumal.

Kirjandus:

Eelnevas jumalate loetelus on kasutatud Eric Chaline poolt kirjutatud raamatut „ Jumalate raamat“ (2005).

Dommermuth-Gudrich, Gerold 2004 „ 50 klassikut: Müüdid. Tuntumad vanakreeka müüdid“ Tallinn: Tea; tõlkinud Andres Luure

Also on FANDOM

Random Wiki