FANDOM

Ishmael (1992) on Daniel Quinni keskkonnateemaline romaan, mis uurib mütoloogiat ning inimese suhet loodusega. Raamatu põhiosa koosneb Ishmaeli-nimelise gorilla ja mina-jutustaja vahelisest dialoogist, kus Ishmael lahkab kõige põhjalikumalt "inimese erilisuse" müüti.

Sisu Edit

Raamatu peategelane, kelle nime pole kordagi mainitud, loeb järgnevat ajalehekuulutust: "ÕPETAJA otsib õpilast. Nõutav tõsine soov päästa maailma. Ilmuda isiklikult".

Kui peategelane saabub antud aadressil, leiab ta gorilla, kes suhtleb temaga telepaatilisel teel ja nimetab ennast Ishmaeliks. Ishmael kutsub teda "mõtte ja meele rännakule", teiste sõnadega, avab talle inimühiskonna olemuse nii, nagu ta seda näeb.

Teemad raamatus Edit

Võtjad ja jätjad Edit

Kogu raamatut läbib "võtjate" ja "jätjate" võrdlus. Jätjateks nimetab Ishmael neid, keda tänapäeva inimene primitiivideks kutsub, üksikud säilinud pärismaalaste hõimud. Võtjad on kõik ülejäänud maailma inimesed, nn tsiviliseeritud ühiskonna liikmed.

Tsitaadid Edit

  • Igaüks teist annab iga päev väikese panuse maailma hävitamiseks.
  • Te olete vangid ja te olete muutnud vangiks ka maailma. See ongi kaalul, kas pole? Teie vangistus ja maailma vangistus. Maailm ei pea enam pikalt inimkonna vangina vastu.
  • Karisma köidab vaid inimeste tähelepanu. Kui oled nende tähelepanu võitnud, peab sul olema neile ka midagi öelda.
  • Miks keegi ei ole erutatud? Ma kuulen inimesi salvepesulas rääkivat maailma lõpust, ja nad ei ole rohkem erutatud, kui nad oleksid pesupulbreid võrreldes. Inimesed räägivad osoonikihi hõrenemisest ja kõige elava surmast. Nad räägivd vihmametsade laastamisest, surmavast saastest, mis jääb meiega tuhandeteks ja miljoniteks aastateks, tosinate eluvormide kadumisest iga päev, liigilisuse lõppemisest üldse. Ning nad näivad täiesti rahulikud.
    Nad ei ole erutatud, sest usuvad seda, mida neile on räägitud. Neile on räägitud selgitavat juttu. Neile on antud selgitus, kuidas asjad selliseks kujunesid, ja see rahustab nad maha. See selgitus käib kõige kohta, kaasa arvatud osoonikihi kahjustamine, ookeanide reostamine, vihmametsade hävitamine ja isegi inimese väljasuremine - ning see lugu rahuldab neid. Ehk oleks isegi õigem öelda, et see rahustab neid. Nad aitavad sellele kaasa päeval, tuimastavad ennast narkootikumide ja televiisoriga öösel ning püüavad mitte liiga otsivalt mõelda selle maailma üle, mille nad jätavad oma lastele ja kus need peavad toime tulema.
  • Jumalat tegelikult ei huvitanud inimkond enne, kui ilmusid need ilusad valged neoliitikumi põlluharijad.
  • Me teame nüüd inimeste kohta kahte äärmiselt tähtsat asja. Esiteks, et nendega on midagi kapitaalselt valesti, ja teiseks, et nad ei tea kindlalt ega saa kunagi teada, kuidas nad peaksid elama. Paistab, et nende kahe asja vahel peaks olema seos.
  • Ma arvan, et teadmises, kuidas elada, peaks sisalduma ka teadmine, kuidas elada puudustega olendina.
  • Sinu kultuuri inimesed klammerduvad fanaatilise visadusega inimese erilisuse idee külge. Neil on hädasti vaja tunda, et inimese ja kõige muu loodu vahel on tohutu kuristik. See müüt inimese ülimusest õigustab kõike, mida nad ülejäänud maailmale teha suudavad, nii nagu Hitleri aaria rassi ülimuse müüt õigustas kõike, mida ta Euroopas teha suvatses. Aga lõppude lõpuks ei ole niisugused müüdid eriti rahuldust pakkuvad. Võtjad on ääretult üksildased inimesed. Maailm on nende jaoks vaenlase territoorium ja nad elavad seal nagu okupatsiooniarmee, isoleeritud ja võõrandunud oma erilisuses.
  • Mingi nähtuse iidsus on sinu kultuuri inimeste jaoks väga oluline, et midagi üldiselt aktsepteeritavaks muuta - aga see on ka iidsuse ainus funktsioon.
  • Ma ei usu, et on võimalik tahta midagi enne, kui sa teada saad, et see olemas on.
  • Inimese roll on olla esimene, olemata viimane.

Also on FANDOM

Random Wiki